fredag 12. mars 2010

What to do, what to do??

Å bestemme seg for hva man skal gjøre i framtida er ikke barebare. Det er mange ting som skal tas hensyn til, og valgene er flere og vanskeligere enn man kanskje selv er klar over. Så hvordan kan man da vite hva man egentlig vil?

Da jeg begynte på førskolelærerutdanningen, var jeg overlykkelig for at jeg endelig hadde funnet ut hva jeg skulle gjøre, og dermed slapp å tenke mer på dette. Jeg flyttet til Stavanger for å fullføre skolen, og så skulle jeg umiddelbart flytte nordover igjen etterpå. Fullt så enkelt ble det jo ikke. Valgene har jo overhodet ikke blitt færre siden før utdannelsen, men faktisk enda flere. Skal jeg fortsette å bo på Sola, eller skal jeg søke jobb en annen plass? Og hvis jeg ønsker å flytte, hvor i all verden skal jeg da flytte? Oslo, hvor sjansen er større for å få den jobben jeg virkelig ønsker? Finnmark for å få avskrevet litt studielån? Grytøy, fordi det er verdens fineste øy? Troms, fordi jeg da er nærmere mine aller nærmeste? Trondheim, fordi flere av mine kjære bor der? Hvem vet?

Men skal jeg egentlig jobbe, eller skal jeg kanskje ta mer utdannelse? Jeg har veldig lyst å ta master i pedagogikk, eventuelt et lignende studium. Da er det en liten ting i meg som heter fornuft som sier at det kan være lurt å bli ferdig med det nå med en gang. Men med tanke på et allerede høyt studielån og hvilke plasser som tilbyr disse studiene er det likevel ikke riktig så enkelt. En annen viktig faktor er i hvor stor grad jeg har bruk for dette studiet. Hvis jeg skal undervise for eksempel ved universitet eller høyskole er plutselig tanken om å flytte hjem til Grytøya utelukket. Men hvis man først skal ta utdannelsen, er det kanskje dumt å vente 10 år, for hva er vel egentlig oddsen for at det blir lettere da?

Hvis jeg mot formodning skulle fortsette å bo her på Sola, skal jeg da fortsette i min nåværende jobb, eller skal jeg finne en ny? Skal jeg fortsette å jobbe som pedagogisk leder eller skal jeg søke på en annen stilling? Skjønner jo nå hva folk mener med at det er vanskelig å ta steget videre til å søke på ny jobb når man først har funnet en jobb man trives i. Men betyr det virkelig at jeg aldri kommer meg videre i arbeidslivet, og er stuck her for alltid???

Hvorfor skal alt være så fryktelig vanskelig? Det beste hadde kanskje vært om noen bare kunne tilby seg å ta avgjørelsene for meg?? Noen som melder seg frivillig? Hvem som helst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar