fredag 3. juli 2009

The Captain!

Å fly er gøy! Å fly er kjempegøy! Det eneste som er litt dumt når man skal fly er at man nesten ikke klarer å se noen ting. De mikroskopiske små rutene som tydeligvis skal tjene som vindu er jo ubrukelig hvis man ønsker å få med seg noe. Og hvorfor er det slik at jeg alltid blir sittende slik at vinduet er enten langt foran eller langt bak meg, og jeg må ligge halvveis over setet til passasjeren foran hvis jeg vil se ut? For all del, det er jo ikke noe problem for meg, men personen foran er ved svært få tilfeller særlig fornøyd med løsningen. Og av en eller annen grunn har samtlige personer som sitter foran, ved siden av eller bak meg, alltid et sånn "Hvorfor meg?"-uttrykk. Men akkurat det orker jeg ikke tenke så veldig på. Poenget er som følger: Det er bare et sted i flyet man kan se gjennom et stort vindu, og det er selvsagt i cockpiten. Og hvor ellers vil jeg sitte da?

Heldigvis har jeg en superfantastisk kollega som faktisk er gift med en pilot! I total uvitenhet, forbarmet han seg over en stakkars liten nordlending, og cockpitplassen var et faktum. Drømmen så ut til å gå i oppfyllelse! At jeg kom inn i en akutt lykkerus var vel å ta lite i, for jeg gledet meg mer en noen gang til å reise nordover! Selvsagt var det et lite forbehold: Av sikkerhetsmessige årsaker må det være oksygentilførsel til den tredje, ekstra personen der framme, men for en kort periode er det ikke nødvendig med oksygen for min del, jeg kan vel alltids holde pusten. Går fint det! I tillegg trenger vi en tillatelse på at det er greit for andrepiloten, men det kan da vel ikke være noe problem? Har han egentlig sett hvor søt og uskyldig jeg er?

Tidlig, tidlig, tidlig, veldig tidlig, en mandags morgen var vi klar for avreise. Jeg prøvde forsiktig å sveive opp øyelokkene, men festet var rustent så de slet med å holde seg oppe. Men etter hvert som det nærmet seg avreise løste det problemet seg og jeg gledet meg mer enn mye. Egentlig hadde jeg litt lyst å gå inn inngangen bak i flyet for så å ved hver enkelt rad undre meg over hvor mitt sete er. "Er det kanskje her jeg skal sitte? Eller her? Nei, det var visst cockpitplass! Har du sett? Det var jo flaks!" Men sjenert som jeg er, listet jeg meg inn i cockpiten, satte meg til rette og var mer en klar til take-off! Og gjett om det var mange knapper der inne? Egentlig er det et umulig oppdrag at jeg skal sitte rett ved siden av uendelig mange knapper uten å trykke på én eneste en. Spesielt når det sitter to andre rett ved siden av som trykker på flere av dem! Urettferdig spør du meg. Men undrenes tid er ikke forbi, og jeg overlevde noen timer i fly uten å trykke på noe. Eller rettere sagt overlevde mange passasjerer pluss crewet fordi jeg ikke trykket på noe. Flaks!

Noe av det jeg har savnet ved å sitte bak i flyet er å ha en egen guide som kan fortelle meg hvor vi er og hva vi ser. Dette fikk jeg nå, og jeg følte meg jo lokalkjent med en gang. Men det kan jeg ikke gå god for at alle ville ha gjort, ikke alle som har like god retningssans som meg. Jeg synes egentlig vi kunne tatt en liten sightseeing-trip slik at jeg kunne sett enda mer! Er det ikke piloten som kan bestemme hvor man skal fly? I alle fall var det flott flyvevær og en fantastisk utsikt over hele vestlandskysten!

På forhånd fikk jeg beskjed om at jeg måtte være helt stille hvis jeg skulle få være med, og mange stilte seg tvilsom til akkurat denne delen av avtalen. Men med hånden på hjertet kan jeg si at jeg aldri i hele mitt liv har vært så stille. Et riktig prakteksemplar av et englebarn har ingen sett maken til. Men litt måtte jeg få lov til å spørre om, og når det gjelder fly har ihvertfall jeg mange ubesvarte spørsmål jeg ønsket å få svar på. For hvem har ikke undret seg over hvordan pilotene finner fram på rullebanen, om alle pilotene har et fast fly de flyr eller om alle knappene har en funksjon. Dette og mere til får man svar på ved å sitte i cockpiten. Har enda mange spørsmål igjen, så mulig jeg må ta kontakt med min pilot!

På tross av min fantastiske hukommelse klarte jeg faktisk å glemme noen få ting! Det var å få et bilde som dokumentasjon for opplevelsen, i tillegg til at jeg ønsket å prøve "The captains hat".
Til slutt skulle jeg gjerne tatt en flytur sammen med min kjære kollega, men jeg tror faktisk at finnes konkrete regler mot akkurat det. Ikke at det er to ekstra personer med i cockpiten, men at det er akkurat oss det er snakk om. Og det er ikke min feil, altså! Men hvis det går an, må vel det være drømmen! ;)

Uansett var dette en opplevelse for livet, og jeg hadde ikke byttet det mot noe! Så da vil jeg bare si tusen takk til både Jane Brit og Nils Einar :) You made my dream come true!

Da gjenstår det bare å takke for turen og ønske velkommen tilbake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar