søndag 10. januar 2010

Nedtellig mot OL i Vancouver

Etter nok en helg fylt med sport, mye sport, kan man ikke gjøre annet enn å glede seg til de olympiske leker som i skrivende stund starter om vel 33 dager. Som enhver nordmann med et lite snev av nasjonalfølelse burde, sitter jeg benket foran tv'en med norske flagg, norsk husmannskost (også kalt potetgull og dip) og mye entusiasme. Du kan gjerne si at det ligger mange treningstimer bak for utøverne som i helgen har konkurrert i Tour de Ski eller verdenscup, men det trenges faktisk god helse, både fysisk og psykisk for å se på også. Kan være litt av ei påkjenning til tider. Vil bare med det samme sende ut nabovarsel angående periodevis støy fra leiligheten til undertegnede. Så er det gjort!

Denne helgen ble tour de ski avgjort og etter en 5.plass til Størmer Steira (Tour-beste for hennes del) som vi alle kunne si oss fornøyd med, var vi jo klar til at Northug jr. skulle knuse all motstant opp bakken. Men ut fra intet kom en liten dritunge kalt Bauer denne helgen og meldte seg på konkurransen. Ikke nok med at han bare melder seg på, men han går jo bare rett forbi og vinner. Hadde jeg vært i juryen, hadde jeg helt lagt inn en protest her. Det var nemlig det juryen for hopprennet i Kulm gjorde. Remen Evensen knaller til med et superhopp på 210m, men da får juryen panikk! "Hva?? En nordmann kan jo ikke vinne. Vi må gjøre noe raskt!" 1.omgang blir avbrytt og alle må hoppe på nytt. Jeg har faktisk ikke ord!!!

I vikingskipet på Hamar gjorde ikke kommentatorene annet enn å klage over hvor kaldt det var inne i skipet. Jeg for min del trodde det skulle være kaldt der, men kan kanskje skjønne at det ikke var så mye annet å snakke om, for de gode norske prestasjonene var det langt mellom. Med en skadet Bøkko, ble det null motstand for Kramer. 3.plassen til Hege Bøkko på kvinnenes 500m må vel være det nærmeste vi kommer et lyspunkt. Og hvor betryggende det er en måned før OL at Hauglis karrierebeste kun holder til en femteplass, vil jeg ikke engang uttale meg om.

Selv om kanskje ikke touren, hopp- eller skøyterennet gikk som jeg hadde tenkt denne helgen, var det jo noe å glede seg over. Med Bergers 3.plass i går, og Bjørndalens utklassing i dagens fellesstart, tror jeg at det lett kan bli mer enn én anledning til å heise flagget om vel en måned.

Nå skal jeg tøye ut etter dagens anstrengelser, og legge meg i hardtrening fram til neste renn.
HEIA NORGE!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar