mandag 14. desember 2009

Juletid


I skrivende stund er det bare ei uke og en dag igjen til avreise for julefeiring på min kjære hjemplass, og jeg har aldri vært så klar for å reise nordover som jeg er akkurat nå. Likevel er det en del som skal gjøres først: jobbings, handballkamp, trening på idrettsklinikken, litt shopping, pakking og rydding og vasking før avreise. Men når jeg tenker på alt som venter når jeg endelig har kommet nordover, ser jeg på det som det minste problemet i verden å få unna dette først!

Jeg kommer forhåpentligvis hjem sent om kvelden 22.des, evt om formiddagen lille julaften. Da skal dagen brukes til å hilse på slektninger og venner, og de aller siste juleforberedelsene, selv om jeg har en stor mistanke om at min kjære mor er ferdig med absolutt alt lenge før jeg setter meg på flyet, retning nordover. Avslutter dagen med å spise skikkelig julekveldsmat og henge opp strømpen min og forventningsfull vente på årets mest fantastiske dag:

Julaften

Det første som skjer om morningen er at jeg tusler ned til julefrokost med strømpen og adventskalenderpakken på nummer 24 med meg. Etterpå må man selvsagt få med seg Tre nøtter til askepott, Reisen til julestjernen og Disneytimen, før vi skal til kirkegården og tenne lys. Alt dette gjøres selvsagt mens en herlig julemiddag gjøres klar. Som den kokken dere allerede har skjønt at jeg er, er min rolle under tilberedningen av ribba å holde meg lengst mulig unna kjøkkenet, dekke på og pynte middagsbordet og evt springe opp og ned trappa til kjelleren for å hente det sjefskokken måtte trenge på kjøkkenet. En perfekt jobb spør du meg!
Annet hvert år spiser vi middagen hjemme hos oss, mens vi de resterende årene er hos min storebror og hans familie. Det er kjempekoselig, og det får ettermiddagen til å gå raskere. For som alle andre er det jo også for meg julegaveåpninga som er dagens høydepunkt! Papiret må rives av i ei rasende stor fart, og det er viktig å få åpnet så mange pakker som mulig på kortest mulig tid. Her er det en fordel å være minst i familien slik at man ikke har andre å konkurrere mot enn en mamma som absolutt skal bruke en evighet på å åpne gavene, eller en pappa som egentlig synes det hadde vært nok med en, eller maks to gaver!



Andre juledag

Mens første juledag bare er avslappings, utforsking av julegavene, litt familiebesøk og god mat, er det litt mer fart andre juledag. Tradisjon tro skal vi samle hele slekta på mammas side for en dag med MYE mat, enda mer skravling, brettspill med påfølgende diskusjoner, kos og hygge. I år finner begivenheten sted i Dalsletta, og selv om jeg ikke er helt sikker på hvor mange vi blir, kan jeg med stor sikkerhet si at både stua og loftstua er stappfull!



Hvert år er det romjulsfest hjemme på øya, og siden andre juledag er på en lørdag i år, blir det romjulspub denne dagen. Det blir selvsagt en morsom kveld med gode venner og godt å drikke. Fest hjemme er alltid en släger, og jeg har en mistanke om at det kan bli fuktig, også i år!


Bare tanken på tradisjonene og den fantastiske høytiden vi snart er inne i, får meg til å lengte nordover, og jeg kan snart ikke vente lenger med å pakke kofferten for å reise.


Jeg ønsker dere alle ei herlig jul og et fantastisk nytt år!
GOD JUL!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar