onsdag 18. november 2009

Mona Sofies husmorskole, del II

Jula nærmer seg med stormskritt, og tradisjon tro for enhver etterkommer av Norlunn Hansen-familien er det tid for kakemannbaking. Selve bakedagen er ennå noen dager unna, men jeg tenkte å tjuvstarte litt med en kakemannbaketest for å friske opp gamle kunster. Det viste seg å være en god idè, for nå vet jeg ihvertfall hvilke feil jeg ikke skal begå på den o' store bakedag! Mange nyttige tips for små og store bakere følger.

Punkt én på lista er deiglaging. Og du som meg tenker med en gang: Enkelt! Jeg finner fram det jeg trenger av ingredienser pluss vekt og litermål. Eller, det viser seg at vekta har forsvunnet. Jeg mistenker selvsagt med det samme at den er stjelt, men for all del, muligheten for at den bare ligger innerst i det nederste kjøkkenskapet er jo også til stede. Men når jeg da står der uten vekt, kan jeg likså godt droppe litermålet. Må man ta noe på øyemål, kan man ta alt på øyemål! Men obs! Hvis du aldri har tatt hornsalt på øyemål før, ber jeg deg vennligst om å være yderst forsiktig. Selv bare litt hornsalt er altfor mye.

Bedøvd i alle luftveier prøver jeg fortvilt å tynne ut deigen med samtlige av de andre ingrediensene, men plutselig ser ikke deigen ut slik jeg kan huske at den skulle. Men etter mye røring, blanding, uttynning og knaing sier jeg meg fornøyd.

Deigen ligger nå klar, og jeg gjør meg klar for trinn to; Steking. Men før den kan stekes må den kjevles ut for at jeg skal kunne lage små fine figurer. Da kunne det jo kanskje være veldig greit å ha et kjevle. Og det har jeg jo, jeg bare vet ikke helt hvor det er. Tror kanskje noen må jeg stjelt det også. Men et kjevle kan vel erstattes? For eksempel tenkte jeg at jeg bare kunne bruke hendene, noe jeg raskt slo fra meg etter at deigen fortsatt lå som en uformelig klump fastklistret i kjøkkenbenken. Da slår nok en god idè ned i mitt brilliante topplokk: En brusflaske! Flaks at jeg akkurat har drukket opp en flaske julebrus. Men ikke riktig så flaks at denne ikke har kork, noe som resulterer i en fin liten dæsj julebrus blandet inn i deigen. Ja ja, shit happens!

Små deigklumper som egentlig skulle være søte hjerter ligger og varmer seg i ovnen mens jeg venter spent. Noen minutter senere åpner jeg nok ei flaske julebrus og setter meg ned med en rykende fersk kakemann. Og for de som tror at den sterke smaken fra hornsaltet forsvinner i ovnen, tar faktisk helt feil!!

Fortsettelse av Mona Sofies husmorskole følger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar