lørdag 17. april 2010

Prioritering...

Jeg er nordnorsk i både hjerte, sjel og sinn, med alt dette innebærer. I hvilken grad det er positivt eller negativt vet jeg ikke, men jeg er uansett bygd opp slik at alt som kan utsettes, faktisk må det. Hvorfor gjøre idag, det man kan gjøre imorgen eller hvilken som helst annen dag?

Det er kanskje nettopp derfor det ser ut slik som det faktisk gjør i stua mi. Kofferten etter påskeferien står fortsatt midt i stua. De fleste klærne ligger enda oppi, litt mer usystematisk, etter at jeg allerede har vært noen ganger for å lete etter klær å ha på meg. Klær, litt snop, masse papirer og ellers det som kanskje kan defineres som søppel flyter rundt meg. Og når jeg nå sier flyter, da mener jeg flyter i ordets rette betydning. Jeg har ankret meg fast i sofaen, for ikke å reke avgårde, og i skrivende stund vurderes redningsvesten for å sikre meg selv mot en grusom drukningsulykke.

Hvorfor jeg ikke bare rydder opp, spør du! Det er det et enkelt og greit svar på: Fordi jeg ikke har lyst. Før jeg rydder, har jeg nemlig en lang liste med andre ting som jeg først må få unna. Blant annet finner vi her: Se gresset gro, studere innsiden av øyelokkene, danse litt, drikke øl, se i veggen osv osv. Med andre ord en hel masse kjekke aktiviteter som frister mer enn å rydde. Foreløpig har jeg bare drukket øl og danset av alt jeg skulle gjøre idag, men litt er da vel tross alt bedre enn ingenting.

For hvorfor må man absolutt gjøre ting man egentlig ikke vil? Det har jeg overhodet ikke tenkt til, så derfor bruker jeg all min tid til det jeg har lyst til, så kan alt annet vente. I hvertfall en liten stund til...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar