lørdag 9. april 2011

Gla påsk!

Vi er nå noen dager uti april og om ei uke har jeg påskeferie! Jeg er så priviligert at jeg har påskeferie hvert eneste år, lucky me. I forbindelse med påske og påskefeiringen snakker vi selvsagt en del om hvorfor vi egentlig feirer påske, den egentlige kristne grunnen, altså alt det her med Jesus på korset og inni grotta og ut av grotta og opp til himmelen, nei vent litt, det var kanskje litt senere? Jaja, uansett dere skjønner poenget, alt det der har vi sånn høvelig kontroll over, men det egentlig mysteriet som jeg egentlig undrer meg aller mest over, som jeg ser på som den store påskekrimen er nemlig: påskekyllingene! Hvor kommer de fra? Ikke hvor de kommer fra, sånn fra egget, men hva har de med påsken å gjøre? Hvorfor er vi så forbanna glad i egg akkurat i påsken? Er det fordi Jesus spiste egg i påsken? Har egentlig mine tvil om akkurat det? Og hvor kommer påskeharen inn i alt det her?



Har selvsagt min egen lille teori om dette og det er at fargen gul ble tilfeldig valgt som påskens farge før folk fikk tid til å tenke seg om, og det da etter en stund ble oppdaget at det eneste i verden som faktisk er gult er nettopp kyllinger! Og dermed er de stuck med å representere denne høytiden! Og de kyllingene som ikke er voksne nok (les: fortsatt egg) blir dermed spist! Etterhvert som folk ble mer og mer opptatt av det estetiske tok det helt av og eggene skulle dekoreres, og vi kan jo se den dag i dag hva resultatet har blitt! Men for all del, jeg klager ikke: Når jeg kommer jeg til mamma og pappa, venter tross alt et påskeegg fyllt til randen av godis!

Men selv om min teori er den beste, finnes der andre teorier rundt om i verden, blant annet en jeg har hentet fra forbrukerportelen.no som sier at det fra gammelt av ble feiret høytid rundt vårjevndøgn. Blant annet begynte hønene å verpe igjen etter en lang og mørk vinter. Kyllinger klekkes og i riktig gamle dager grov folk ned egg i åkeren ved vårjevndøgn, for å få god avling. Egget symboliserer fruktbarhet og liv. Makan til kjedelig teori skal du lete lenge etter spør du meg! Da var min mye bedre :) Ha en fantastisk flott påske alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar