mandag 9. mai 2011

Bunadsfin!





Konfirmasjonstiden er i gang, og 17.mai nærmer seg med stormskritt! Det er på tide å hente fram bunaden fra skapet. For mange er dette et årlig mareritt hvor kroppen skal presses og skvises inn i et tøystykke som er sydd sammen for å passe en konfirmant og ikke en voksen person. Men på skal den, dette vakre mesterverket av en drakt, med tilhørende glitrende søljer og stas! Da får det heller bare være at valker og vinterflesk stikker ut her og der, kun fordi vi heller ikke i år fikk bunaden sydd ut! "Jeg skulle jo trene hele vinteren, det bare kom så mye annet i veien" Jada, i år også!








Uansett så er det et riktig nydelig plagg, og jeg skjønner godt at alle vil benytte muligheten til å bruke den, enten den passer eller ikke! Spesielt for min egen del, for jeg har nemlig Norges vakreste bunad! Og det er ikke noe jeg bare sier. Den er nemlig kåret til det. I fjorårets bunadkåring på God morgen Norge ble det en overlegen seier til Nordlandsbunaden med dobbelt så mange stemmer som andreplassen. Da er det vel ingen tvil?




Uoffisiell kåring sier du? Samme bunaden gikk også til topps i kåringen av Norges fineste bunad i en avstemning i Regi av Norsk Flid Husfliden på MadeinNorwayNow! Der tenker jeg det ble stilt ja! :) Så da er vi vel alle enige om hva som er den fineste bunaden i landet? Du kan selvsagt være uenig, men da tar du nok feil! Hva mener isåfall du er den fineste bunaden?

2 kommentarer:

  1. Ikkje si at d snystorm-bildet e fra 17 .mai?

    SvarSlett
  2. neida, langtsåifra! barndåp en eller anna påske... ukesvis før 17.mai, sjøl om d sikkert lett kunne vært nasjonaldagen :)

    SvarSlett