torsdag 24. november 2011

Navn til besvær

På nettet blir det ukentlig presentert en oversikt over hva du skal eller ikke skal kalle dine søte små. Ikke så veldig aktuelt akkurat nå for min del, men en dag vil det vel kanskje være det? Uansett synes jeg det er gøy å lese dette, selv om det stort sett er det samme som står i hver eneste artikkel.

At motenavnene Emma, Nora, Lukas og Markus går ofte igjen i disse dager er vel kjent for de fleste. Og selv om mange er klar over dette velger de likevel et navn de vet tusenvis av andre barn på samme alder har. Og det er jo for all del helt greit! Folk står jo fritt til å velge akkurat det navnet de liker best, ihvertfall nesten...

Men det jeg synes er det aller morsomste, er å se på alle navnene som opp igjennom historien har vært populære men som ikke er det nå lenger. Man skal jo aldri si aldri, men jeg er nokså sikker på at jeg ikke ville valgt verken Jentoft, Hallik, Gyro eller Gesine. Nokså sikker!

Heldigvis har jeg god tid på meg til å finne et navn som passer, så da kan jeg bare fortsette å lete i mylderet av mer eller mindre oppfinnsomme navn! Listen er kjempelang, men om noen en gang foreslår Teis eller Brønla er det et helt klart veto fra meg... Beklager, men der går faktisk grensa!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar