torsdag 18. august 2011

GPS?

For oss med innebygd GPS og riktig så god retningssans er det null problem å komme seg fra A til Å. Men ikke alle er gitt denne nyttige begavelsen, og da kan en GPS være et nyttig hjelpemiddel i bilen.

I tillegg til et fint kart over nærområdet med piler som viser deg hvor du skal, er det også en hyggelig liten person som sitter inni denne saken som forteller deg nøyaktig hvor du skal kjøre og når du skal svinge av veien. Rett og slett en egen liten kartleser! Koselig!

Problemet dukker derimot opp når GPS'en ikke er helt oppdatert til dagens veinett, og sender deg alle mulige slags rare veier. "Snu og kjør tilbake på veien!" Ja, hvor faen tror du egentlig jeg er da vel? Og ikke går det an å snakke denne stemmen til fornuft heller. Den står på sitt, og er fast bestemt på at jeg finner meg midt ute på en gigantisk dyrka mark. Jaja, vel tilbake på veien igjen begynner krangelen på nytt, når jeg mener at jeg kan en snarvei. Da er jo spetakkelet igang, og blinking, hyling og roping om at jeg er på villspor og at jeg må komme meg tilbake på anvist vei asap. "Snu ved første anledning, ta en u-sving om nødvendig!" Ja, særlig! Tror du ikke jeg kan veien eller? Men etter at jeg har kjørt inn i ei eller annen blindgate uten å vite helt hvor jeg er, velger jeg likevel å satse på u-svingen bare for å sjekke om GPS'en faktisk hadde rett. Eller bevise at jeg faktisk kan veien like godt som veiviseren i digitalt format!

Som sagt så har jeg god retningssans, det er bare det at jeg er så utrolig uheldig med alltid å komme over dårlige kart, feilskilting langs veien og det faktum at når jeg snur i rundkjøringen og skal kjøre samme vei tilbake har alle veiene bare endret seg helt i forhold til hvordan de var i utgangspunktet. Og det kan faktisk være skikkelig slitsomt når man har det travelt og skal skynde seg hjem midt i den verste rushtrafikken.

Ikke at jeg trenger en GPS altså, men det er jo morsomt å ha, så kanskje jeg likså godt bare investerer i en med det samme? Så er det gjort!?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar