søndag 27. mai 2012

Good evening Europe!

Idag er dagen derpå, og dagen for hangover! Heldigvis var denne dagen mange, mange, mange hakk bedre enn hva jeg hadde fryktet på forhånd. Jeg priste meg nemlig lykkelig for at det er pinse og en ekstra dag å komme seg på etter årets høydepunkt, men det trengte jeg faktisk ikke! Formen var så godt som på topp!

Som alle i hele denne verden allerede vet, eller ihvertfall burde vite, så var det Melodi Grand Prix i går kveld, og det var duket for en skikkelig Mgp-fest! Selv om dette er blitt en tradisjon som allerede er flere år gammel, var det min debut! Og jeg gledet meg stort!

En skikkelig mgp-fest er avhengig av visse faktorer for å bli vellykket! Paljetter, flagg, snop, poengtavle og myyye drikke er en selvfølge. Alle drikker selvsagt det de vil gjennom hele kvelden, men ved pyro er det sistemann som setter pekefingeren på nesen som må bånnske resten av glasset, og ved modulasjon må alle drikke en god slurk. Dessverre vises etterdønningene av finanskrisen, og nesten ingen land hadde råd til å ha med så mye som en fakkel.

Etter hver sang gir alle sammen poeng til landet, slik at vi kan sammenligne vårt resultat med det faktiske. Og så er det det morsomste til slutt, nemlig poengutdelingen. Før denne begynner, trekker vi rekkefølgen, og vi får etter tur velge det landet vi tror gjør det dårligst (selvsagt kan ingen velge det samme). Hver gang det landet du har valgt får 8, 10 eller 12 poeng må du ta en shot!

Jeg var livredd med et dårlig utgangspunkt, siden jeg ble nummer 10 i rekken som skulle velge land. Men heldigvis var det ingen av de 9 første som tok Danmark, og jeg benyttet sjansen til å velge landet med en kjeeedelig sang! Det gikk så det suste, for jeg var den eneste som endte opp med 0(!) shots! Mens Martine kjørte på med Azerbadjan, og endte opp med 10 shots...

Men selv om dette var en morsom fest og vi gjerne var mest opptatt av å unngå shots, så må det sies at jeg hadde trodd på minst en midt-på-treet-plassering for Norge. For det er en catchy sang, den skiller seg ut i den uendelige rekken av ballader, og ikke minst så er faktisk sangprestasjonen langt bedre enn flere hylende kvinnemennesker som iløpet av tre minutt klarer å rive ørevoksen ut av øret og attpåtil lage en større rift i hjernebarken! Og de som ikke hyler katarr på stemmebåndet, er enten stygge eller helt vanvittig gamle. Det hadde jo faktisk vært greit med en større prosent sjanse enn 50 på at artisten lever til neste års Mgp... Men for all del - alle skal jo få være med! Og gudene skal vite hva vi må sende til neste år for i det hele tatt å gjøre oss litt bemerket i Europa. Samme kan det vel være, fest blir det uansett om et år og jeg er mer enn klar allerede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar