torsdag 14. mai 2009

Fullt fokus!

Eksamenslesingen fortsetter for fullt, og jeg skal ikke skyve under en stol eller noe som helst annet slags møblement at jeg faktisk begynner å nærme meg dritt lei! Jeg er derfor stadig på jakt etter gode tips og råd for å finne fram motivasjonen for å lese, som forøvrig forsvant i akkurat som sekund som jeg satte meg ned for å lese. Nylig kom jeg derimot over en artikkel om studieteknikk, skrevet av to pedagoger ved GodeValg.no, og I følge dem er det viktig å ta pauser for å holde konsentrasjon og fokus oppe. Dette er etter mitt syn et meget godt råd, men det er jo en viss mulighet for at jeg har misforstått dette iom at jeg faktisk starter dagen med en pause. Men pause er nå en gang pause spør du meg! Før jeg i det hele tatt kan finne fram bøkene, er det viktig at jeg får full oversikt over hva som skjer i verden. Hva skjer med Rybak i Russland, hvordan ligger vi økonomisk an i denne finanskrisa og hvem har fått svineinfluensa idag? Meget viktig informasjon som må på plass før jeg setter i gang! Videre må jeg logge meg på msn for å høre om noen andre har kommet seg igang med lesingen, og når jeg har fått bekreftet at de andre som faktisk også er logget på msn heller ikke har begynt å lese, kan jeg med god samvittighet fortsette surfingen. En tur innom fjesbokå for å sjekke siste nytt med venner og kjente, samtidig som jeg sender en hilsen til de som eventuelt har bursdag er et viktig morgenrituale. Og til slutt en liten tur innom ikea.no bare for å bekrefte overfor meg selv at de faktisk har en slik hylle som jeg har lyst å ha i stua, og dermed kan kjøpe meg en dag jeg av en eller annen grunn skulle ha tilgang til en bil slik at jeg kanskje får hylla med meg hjem når jeg har kjøpt den! Lesingen som skulle begynne kl 09.00, men som ble utsatt til kl 09.30 fordi jeg ikke rakk den bussen til skolen jeg hadde planlagt å rekke, kan endelig begynne, en god time forsinket! Men fra erfarne pedagoger er det viktig med pauser, så jeg har ihvertfall startet dagen bra!

Videre forteller pedagogene at om man er lei, skal man ta en kort tur ut og få litt frisk luft. Nok et meget godt råd som jeg noterer ned. Men med sol og strålende vær de siste dagene, fortsatte jeg samme klesstil som de foregående dagene noe som kanskje ikke var det lureste iom at det ikke var like varmt idag, og ikke riktig like mye sol. Men en kort tur skal jeg vel greie, så jeg tar derfor en tur ned i kantina og kjøper meg en salat med tilhørende drikke, som selvsagt må spises/drikkes og fordøyes før jeg kan lese noe som helst. Det ble litt mer salat enn planlagt og kroppen føler seg både kvalm og trøtt, så jeg lytter til kroppen og tar en liten "nap" halvveis liggende over pulten på lesesalen. Passe mett, opplagt og full av energi etter sjokoladen jeg også MÅTTE ha i kantina er jeg superklar for å kaste meg over et eviglangt pensum, i det jeg leser det siste (og kanskje viktigste) rådet som er følgende:

Kom i gang med lesingen i dag – ikke utsett til rett før eksamen.

Det burde vel strengt tatt noen sagt før idag?? Men optimistisk som jeg er av natur velger jeg å overse det siste, og starter lesingen idag! Rett etter at denne bloggen er ferdig skrevet, og jeg har vært innom fjesbokå for ca hundrede gang......

3 kommentarer:

  1. Litt trøbbel med å få lagt inn komentar, så jeg har vist pluttselig blitt Knut..ja ja
    Velkommen til Blogglandia! utrolig hva man får seg til å gjøre når man ikke kan! moro å lese om eksamensforberedelsene dine! det er nå fem år siden min siste men jeg blir allikevell stressa hver vår.. utrolig deilig hver gang jeg kommer på at våren bare er en fin årstid, og jula også. Tenk at Monsi snart er ferdig! du blir nok en flott førskolelærer! Du kan få passe ungene mine når som helst! lykke til med eksamen og jobb!
    klem Camilla

    SvarSlett
  2. stikk gjerne innom min blogg, så får du utsatt lesinga en stund til!
    www.camilla.skagen.bz

    SvarSlett