tirsdag 19. mai 2009

Melodi Grand Prix

Siden Norge deltok i Melodi Grand Prix for første gang i 1960 har vi i flere sammenhenger vært historisk! Vi skryter alle av seier med Bobbysocks i 1985 og med Secret Garden i 1985, mens det snakkes lite om at vi har flest sisteplasser og flest år med null poeng av samtlige land som har deltatt! Jeg skal vel ærlig innrømme at jeg håpet på noe mer historisk i år, noe man faktisk kan fortelle uten å skjemmes! Og etter den norske finalen i år, satt jeg med en noe sjelden i MGP-sammenheng, men rimelig god følelse mens jeg fulgte vår alles kjære mr. Rybaks reise til og opphold i Moskva. Jeg holdt pusten under poengutdelingen lørdagskvelden 16.05.09, men skjønte ganske tidlig at jeg bare kunne puste lettet ut og heller begynne feiringen. For med 16 12-poengere og uendelig mange 10-poengere fikk Rybak og Norge hele 387 og knuste Finlands forhenværende rekord på 292poeng. Det er nesten så det ikke er gøy, og det kunne med fordel vært mer spennende.. Eller ikke!! Ingenting er vel så gøy som en knusende seier, når man ser eplekjekke, selvutnenvte storfavoritter innse at de knapt kommer til å bli nevnt i morgendagens media, og i hvertfall ikke bli husket når vi i framtida ser tilbake til det gyldne året 2009.

Men så kom dagen derpå, og diskusjonen startet tidlig om hvem som skulle få æren av å invitere til MGP-fest i 2010! Selv må jeg vel ærlig innrømme at vi lett kunne invitert til storfest på verdens vakreste øy, nemlig Grytøya, men jeg har jo en aldri så liten mistanke om at vi kan bli nedstemt akkurat der. Ellers er det jo stadig flere som hiver seg på debatten både på TV og i nettaviser for å komme med sin mening, enten forslaget deres er Odda, Skippagurra, Mandal, Måløy eller andre plasser som vi alle skjønner av naturlige og realistiske årsaker aldri burde få arrangere noe som helst! Det må da vel gå an å være en liten smule realistisk i denne diskusjonen, og før dere alle hyler og roper og sier jeg er selvmotsigende vil jeg bare ha sagt at jeg til dags dato ikke har nevnt min idé om MGP på Grytøya i noen som helst form for offentlig media. Til dags dato ja... men hvem vet?

Tromsøs ordfører Arild Hausberg sier de ikke er ute etter noe plaster på såret etter at Tromsø-OL, men at de ønsker markedsføring! Jeg for min del sier gjerne ja takk til et lite Ole Brumm-plaster, og sier FÅ OL....ehm... MGP TIL TROMSØ!!!!!

Og sånn helt på tampen, Tuuuuusen takk Alexander Rybak!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar