torsdag 28. mai 2009

Leksjon 1 i Mona Sofies tips for en morsom arbeidsdag

Ingen sak å være på jobb når en kan
slikke bollen tom for sjokoladekrem,
mens de andre jobber!

Vi har vel alle dager der vi ikke har så altfor lyst å gå på jobb, dette av ulike grunner som jeg ikke skal komme nærmere inn på her. Det jeg derimot hadde tenkt, var at jeg skal presentere noen morsomme og festlige tips for å gjøre arbeidsdagen noen hakk bedre. Et av de mest grunnleggende punktene er en god stemning og et godt kollegialt samhold. Dette er forståelig nok ikke noe du kan gjøre så mye med, siden du sjelden selv velger dine kollegaer. Men likevel kan du selv på beste måte bidra til bedre samhold med å bli kjent med de du jobber sammen med. En vits eller ei god historie på pauserommet hjelper ofte til å bryte isen, og alle får seg samtidig en god latter. Akkurat denne delen lar jeg de andre stå for da min lave selvtillit på dette området sakte men sikkert har blitt til omtrent null da ingen ler av mine vitser, enten fordi de ikke forstår dem eller fordi de rett og slett ikke synes de er morsomme. Jeg har en aldri så liten mistanke om at det kan være sistnevnte som er grunnen i de fleste tilfellene, men nok om det.

En god begynnelse på ei vellykket arbeidsøkt er å stappe i seg massemasse kaffe, kake, sjokolade, eller hva som helst annet som inneholder sukker og/eller koffein. Med et energinivå på tilnærmet tusen og iboende faenskap i kroppen, er iallefall jeg klar for moroa. Jeg jobber på sykehjem, et sted proppfull av muligheter for morsomme sprell. Senest sist lørdag oppdaget jeg en flaske med Laktulose (avføringsmiddel) stående mutters alene på kjøkkenbenken, og min umiddelbare tanke var: «Laktulose er gøy», og jammen hadde jeg ikke rett? Bare en aldri så liten skvett oppi kaffen til min intetanende kollega, og rampestreken var et faktum. For å fraskrive meg all skyld, måtte jeg si at «Hvis du blir litt urven de neste dagene, har jeg INGENTING med det å gjøre». Kan jo ikke risikere å bli mistenkt, kan jeg vel?

Overraskelser er alltid gøy, og har du en flaske med iskaldt vann kommer du langt. Da er det bare å stille seg bak et hjørne, og vente på sitt utvalgte offer. Når hun kommer gående og aner fred og all fare, er det klart for en skikkelig dusj. Her må du være forberedt på at du kanskje må tørke opp etterpå, men tro meg, det er verdt det! Har du ikke en vannflaske tilgjengelig, eller bare rett og slett ikke gidder å tørke opp, kan en god erstatning være den gode gamle skremmingen. Du stiller deg rett rundt et hjørne, inni et skap, bak ei dør (bare fantasien setter begrensninger) og venter til offeret er på passelig hold før du hopper fram. Obs! Folk med dårlig hjerte bør naturlig nok ikke utsettes for dette. Det kan også gjøres ved å liste seg innpå folk bakfra, eller krype inn i rommet om de sitter og slapper av. (Snakker altså her fortsatt om arbeidskollegaer, og ikke pasientene!)

Hvis du er så heldig at det blir servert kake eller sjokolade i pausen, er det viktig å sikre seg sin part. Dette kan gjøres ved å enten slikke på maten, eller evt slikke på fingeren og stikke den ned i kaken mens du sier: «Den er min!» Dette synes alle (okei, nesten alle) er gøy, og du er sikret den delen av kaken du har mest lyst på. Vinn/vinn-situasjon spør du meg. Når man først er på pauserommet med mat tilstede er det alltid en sikker vinner enten å slippe mat i noen andres kaffe eller å knipse/kaste mat på andre. Her er det viktig å merke seg at maten kan komme raskere enn du aner i retur, og du må for all del alltid sjekke hva de andre spiser før du kaster. Alltid! Snakker av erfaring. Det kan også være gøy å helle restene av din kalde kaffe i koppen til noen andre, men til mitt forsvar vil jeg bare si at jeg satt helt innerst i rommet og at det bare ville blitt rot om jeg skulle gått helt til andre enden av rommet for å helle kaffen ut i vasken. Hadde jo rett og slett ikke noe valg.

Når vi først er inne på temaet mat, finnes det mange muligheter. En lek jeg synes er gøy, er å se hvor mange enheter av mat en person klarer å ta imot på en gang. På et sykehjem er det så godt som alltid middagsrester, og det er bare å ta i bruk det man har for hånden. Rosenkål er en kjent suksess, og egg kan også nevnes som en favoritt hos undertegnede. Det åpenbare problemet her er at det kan være vanskelig å få noen andre med på leken, og hvis noen først blir med er det vel generelt stor sannsynlighet for at maten kommer i retur. Som en utvikling av denne leken, kan du kaste matrester i retningen av en kollega mens du roper: «Tenk fort!» En aktivitet som etter min mening er med på å trene opp den viktige reaksjonsevnen til de ansatte i helsevesenet. Men om du mot formodning ikke føler deg så veldig treffsikker, kan det være et godt alternativ å liste seg innpå for så å helle hva som helst flytende eller de siste restene fra middagen ned i nakken. Kjeks og pålegg kan med fordel også brukes, og gleden av kollegaen kommer hjem med kjeks-/kakesmuler i bh-en er sterkt undervurdert! Ved utførelse av denne spøken, kan det hende du må være klar til å løpe!

Alle disse rampestrekene utføres selvsagt på eget ansvar, og undertegnede fraskriver seg herved alt ansvaret for konsekvenser eller uheldige utfall. Og når det er sagt kan det være en fordel å velge ofrene med omhu, samt være forberedt på å få igjen! Hevnen er som kjent alltid søt...

Da gjenstår det bare å ønske alle en fantastisk dag på jobben, og lykke til!
(Leksjon 2 i Mona Sofies tips for en morsom arbeidsdag kommer snarlig)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar