tirsdag 12. juli 2011

Harry harry





Fredag kjørte Marte og jeg på harrytur til Sveriges storby Abisko. Eller, egentlig tror jeg ikke det er en by, for en by må vel strengt tatt ha mer en èn butikk og èn kiosk? Men i og med at den ligger rett over landegrensen er det veldig greit å dra dit!


Vi fikk kjøpt en del brett med brusbokser, litt diverse kjøtt til onkel, røyk og snus, og ikke minst smågodt. Det ble handlet nok snop til å være kvalm i ukesvis, så da har vi kanskje så det holder resten av sommeren? Du skal ikke se bort ifra det! Tilbake i Harstad var vi en snartur innom to av kjøpesenterene der, og det skulle vi jo aldri gjort. Fikk vel brukt like masse penger der, som vi brukte i Sverige! Men for all del, kjøpte jo kun ting vi trengte...


Men det aller verste med denne turen var det som irriterer meg like mye hver sommer når jeg skal kjøre uansett hvor. Nemlig bobiler/campingvogner, eller bohenger som mitt kjære tantebarn kaller det! Selv om jeg aldri i verden kunne tenke meg å dra noen som helst plass med campingvogn, har jeg nesten full respekt til de som ser på dette som lykken i livet. Men da burde de jammen meg lære seg å kjøre skikkelig.


For når jeg skal en plass vil jeg bruke minst mulig tid på lengst mulig strekning, og da passer det meg mitt i ræva at en bobil skal ligge å surre i 30 km/t når fartsgrensa er 80/90. Ihvertfall på dårlige, svingete veier som er umulig å kjøre forbi på. Og om de likevel, uvisst av hvilken grunn, ønsker å kjøre så sakte kan de ihvertfall slippe oss forbi. Det tar dem tross alt maks to ekstra sekunder å kjøre inn i ei busslomme for å se støvet virvle etter oss som suser avgårde.


På turen fra Sverige til Harstad traff vi på 137 campingvogner og bobiler, og det sier seg vel strengt tatt selv at hvis en stakkars bil blir liggende bak hver og en av disse en god stund, bruker den jo dobbelt så lang tid som nødvendig! Og jeg vet at jeg og Marte ikke er de eneste i denne verden som irriterer oss over dette sommerfenomenet, så til dere som har tenkt dere på campingferie i år: Jeg driter i hvordan alle andre kommer seg fra A til B, men når du ser vi kommer kjørende - Flytt dere!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar