onsdag 6. juli 2011

Reisebrev fra nord!

Som alltid er jeg avhengig av å komme hjem til norges vakreste øy med jevne mellomrom. I tillegg til å ha litt kvalitetstid med familien er det også for å få påfyll av vakker natur! Hav, fjell, skog og mark, alt på et sted! Lykke over alt som kan kalles lykke. Derfor tok jeg også turen nord denne sommeren, og det har så langt vært noen herlige dager.

For jeg er ikke av den storforlangende typen som må ha over 25grader i skyggen for å være fornøyd. 18grader, sol og blå himmel er etter mitt syn faktisk bedre enn 30grader og regn, selv om ikke alle fra vestlandet er enig i det. Uten å nevne navn! Og vi har faktisk hatt fint vær så langt, spesielt om du sammenligner i fjor, hvor jeg gikk med frostskader på leggene hele sommeren, og knapt hadde tint opp da første snøen falt på høsten!

Ute breker de små flaskelammene, og vi går knapt ut døra før de roper etter mer mat. Selv om de bare skal ha kraftfor en gang om dagen, synes jeg så synd på dem at de får ei lita bøtte ekstra. Spesielt på vei hjem fra nachspiel blir denne frøkna ekstra gavmild! De er jo så søte! Og enda søtere skal de bli når de ligger på tallerkenen som en lammekotelett med poteter og saus til.

Selv om ikke Harstad er min favorittby, hvis du ser bortifra utsikten nordover, så har de faktisk ganske så gode shoppingforhold der. I tillegg til at verdens beste tante står på torget og selger blomster, finnes der mange stilige butikker. Hjerterom, Lykke og Lukas, Vakre Vene, Skodilla, Timer... Jeg nevner i fleng! Og jeg har jo vært innom en liten tur, et par ganger. Og jammen meg har det ikke kommet et par plagg til i garderoben min. Det er jo tross alt sommer og ferie.

Men det aller beste med Nord-Norge og Grytøya er å sitte ute i solskinnet og ta en kopp kaffe. For du sitter nemlig aldri alene! Nabo, familie, slekt eller venner stikker alltid innom for å holde deg med selskap. Ingen invitasjon nødvendig, det er bare å stikke innom! Men dette er ikke barebare for alle. I går fikk jeg nemlig besøk av ei god venninne. Eller, det var etter at hun først hadde kjørt opp til naboen vår, parkert, gått ut av bilen og opp på verandaen. Der hadde hun hilst på alle "fremmede" som var på besøk før hun oppdaget at jammen meg var hun ikke kommet til feil hus! Jaja, så mange hus som vi tross alt har her, så er det ikke alltid like lett å finne det rette...... Men en god latter forlenger livet, det er iallefall sikkert!

Ha en fortsatt fantastisk sommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar