søndag 12. juni 2011

Preikestolen




Sprek som jeg er, måtte jeg selvsagt benytte en dag med godt vær til noe annet enn bare å sitte inne. Martine, som tilfeldigvis også kommer fra verdens fineste øy, hadde aldri vært på Preikestolen, så jeg bestemte meg for å ta henne med dit. Lommekjent som jeg er her på sørvestlandet! Det måtte jo rett og slett bare bli en suksess :)


Det er en veldig fin tur, med flotte, preparerte stier og veier helt fram, og en fantastisk utsikt når man endelig kommer opp på toppen. Men jeg er enig med min kjære pappa om at slike turmarsjer er som å gå i 17.mai-tog på fjellet. For du bruker halve turen til å gå i kø, og vente bak ivrige japanske fotografer eller øst-europeiske turister med små sandaler på føttene, veska på armen og tydelig forvirret på hva de egentlig skal ut på.




Turen passer for de aller fleste, men har du høydeskrekk trenger du kanskje ikke gå helt ut på kanten for å titte ned på Lysefjorden. Jeg var iallefall helt sikker på at jeg kom til å ramle utfor, selv om jeg var 2meter fra kanten. Men tøff som jeg er satt jeg meg ned, og akte meg en meter nærmere! Men med realiteten om at min kroppsvekt kunne få hele klossen til å falle ned i fjorden om jeg satte meg lenger frem på kanten, tok jeg hensyn til de andre som var der og trakk meg stille og rolig tilbake. Eller var det panisk og lettere hysterisk?

Når du kommer ned til Preikestolhytta igjen, som er turens utgangspunkt, er det ingenting som smaker så godt som en iskald brus! Dette er det tydeligvis noen som har skjønt for brus var det å få kjøpt, og jeg tviler på at vi var de eneste som benyttet oss av tilbudet. Vaffler og is ble det også mens vi satt ute og nøt varme stråler fra sola! For de som er hakket mer interessert i troll enn meg, anbefaler jeg å gå inn i kiosken. For en hel kasse penger får du kjøpt et lite troll, bok om Norge eller en kopp med norsk flagg på. Det er ikke den ting de ikke kan tilby!

Så er du interessert i å oppnå fantastisk utsikt ved å gå halvannen time i kø bak stadig mer forvirrende og pesende, utenlandske turister, da er Preikestolen stedet for deg. Vil du ha en trimtur i vakre omgivelser, men ønsker å nyte turen kun i eget eller noen få andres selskap, hold deg for all del unna!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar